23. 4. 2008

Pro manažery a o času

V našem srovnání kapitána a manažera můžeme nalézt řadu společných situací, pohledů i přístupů. Každý manažer v dnešní době musí řešit především obrovské množství různorodých aktivit. Hledá proto nástroje, kterými by všechno „uřídil“, které by jej upozornili na potenciální či blížící se nebezpečí.

Například základními příznaky blížící se katastrofy/finanční ztráty jsou situace, kdy kapitán/manažer

  • nezná okamžitý stav své lodi
  • nezná rychlost lodi
  • nezná potřebné kapacity k naložení lodi
  • není schopen plánovat čas pro dosažení cíle
  • neví jak velkou loď připravit pro naložení nákladu


Jestliže je něco základním kamenem, výchozím bodem, centrem zájmu efektivních procesů, pak je to čas. Čas je jedním ze základních parametrů veškerých aktivit dnešní doby, většinou i základní nákladovou položkou. Ten, kdo nakládá s časem efektivně, vítězí.

TEP můžeme považovat za opravdový "drtič" času, vede své aktéry ke správnému zacházení s časem, učí rozhodovat, jak co nejefektivněji čas využít. TEP pracuje s časem jako klíčovou veličinou v souvislosti s výsledným efektem nikoliv jediného procesu, ale především z pohledu souboru procesů v pipelině/soustavě.
TEP dokáže výrazně krátit čas procesů, a zároveň brát v úvahu nesmírnou složitost vazeb a interakcí všech aktérů souvisejících procesů.

11 Comments:

Anonymní said...

Vida - na můůůj čas došlo.

Anonymní said...

Tak konkrétně - jak se dá zkrátit čas >z pohledu souboru procesů v pipelině/soustavě< ?

Anonymní said...

Taky myslím, že by to chtělo nějako end-to-end příklad. Teoreticky celkem TEP přístup chápu, ale porozumět tomu se dá jen na nějakém příkladu.

Prosím!!!

Anonymní said...

cas vetsine dnesnich manazeru nic moc nerika, pokud nejde o jejich terminy. Vubec nechapou, ze kdyz neco zrychlim, minimalne snizim rezijní naklady, protoze v te dobe uz muzu vyrabet neco jineho.

Anonymní said...

Už je to tu zase:
"TEP dokáže výrazně krátit čas procesů, a zároveň brát v úvahu nesmírnou složitost vazeb a interakcí všech aktérů souvisejících procesů."

A to vše podle Vás v dvourozměrném excelu.

Anonymní said...

Plny souhlas. Cas je kriticka velicina, kterou si vetsinou management neuvedomuje a ve vztahu k procesum uz vubec ne. JENZE - vetsina IS neumi cas merit (jak co dlouho trva) a rucni sběr dat je nemozny. Aby aby se dal cas "drtit", na to nutne potrebujete realisticka data. Mam moc spatnou zkusenost s odbornymi odhady - ty ujizdeji někdy o rady. Specializovany soft na tenhle typy mereni je strasne drahy a hlavne kvuli intefejsum i pracny na nasazeni. Je to zacarovany kruh.

Anonymní said...

Mám obdobný problém s měřením časových průběhů procesů. V používaných aplikacích časová razítka prakticky nejsou a když, tak jen uložení/modifikace záznamu, nikoliv zahájení jeho zpracování. Zkoušeli jste někdo využít nějaké "špiclovací" programy pro měření?

tomas said...

Časový průběh procesů je klíčovou záležitostí pro TEP a myslím, že pro procesy obecně. TEP vyžaduje zaznamenávat časové momenty dosažení předem definovaných stavů, pokud je nemáme, neznáme chování procesů a tím pádem nemáme co řídít/zefektivnit/zlepšit.

Nerad bych se pouštěl do polemiky, jak úspěšně či neúspěšně manažeři pracují s časem. Čas je základní nákladovou položkou, tedy vůbec nejdůležitým zdrojem lidské činnosti. Optimalizace zdrojů patří mezi základní dovednosti každého manažera, pokud taková dovednost schází, není co dodat.

Chtěl bych touto cestou všem oznámit, že díky četným podnětům a přáním jak ze strany čtenářů, tak ze strany redakce, bude mít TEP seriál své pokračování. Název je zřejmý ... "TEP prakticky". Prosím dejte vědět, co všechno od tohoto nového seriálu očekáváte, vynasnažím se vyhovět.

Anonymní said...

Seriál považuji za výborný a pokud bude praktické pokračování tak ještě lepší!!

Co bych si přál, když můžu?
1) Hodně jednoduchý příklad.
2) Jak vůbec stanovit systém/pipeliny/rozhraní, aby to na sebe vázalo a následně na tom šlo měřit.
3) Co kde měřit.
4) Jak na základě změřeného zlepšovat.

Předem dííííky.

Anonymní said...

Uvítal bych nějaké techniky, jak krátit onen čas.

Anonymní said...

Pokud budete uvadet prakticke priklady, bylo by dobre vybrat 2 - jeden ze sluzeb a jeden z produkce, aby bylo videt, jak se lisi jak procesy, tak pristupy k jejich optimalizaci.

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services