12. 6. 2008

Zásada 11 - dodávatelia

Správajte sa ohľaduplne k svojim dodávateľom, podnecujte ich a pomáhajte im.

Zásada 11
  • Konajte s ohľadom voči svojim partnerom a dodávateľom a správajte sa k nim, ako by boli rozšírenou súčasťou vašej organizácie.
  • Podnecujte svojich externých partnerov k rastu a k ďalšiemu rozvoju. Dáte im tým najavo, že si ich ceníte. Vytyčujte náročné ciele a pomáhajte svojim partnerom dosiahnuť ich.


Partneri
  • Toyota uplatňuje značne vysoké štandardy výkonnosti a očakáva, že všetci jej partneri dorastú na úroveň týchto štandardov.
  • Toyota ponúka svojim partnerom príležitosti k spoločnému rozvoju a k získaniu vzájomne dlhodobého prospechu.
  • Rovnako ako podporuje svojich ľudí, aby sa zlepšovali, musí povzbudzovať a podnecovať aj dodávateľov.

Dodávatelia
  • Sila dodávateľského reťazca nespočíva zďaleka iba v informačných technológiách. Jeho sila spočíva v nápaditosti a vo vzťahoch.
  • Mať ohľad na dodávateľov znamená podľa Toyoty mať vysoké očakávania, správať sa k nim slušne a učiť ich.
  • Vymeniť dodávateľa iba preto, že iný dodávateľ je o niekoľko % lacnejší, je v Toyote nemysliteľné.
  • Toyota nedovoľuje nakupovať diely len tak od niekoho.
  • Toyota považuje svojich dodávateľov za svojich dlhodobých partnerov, ktorí musia spĺňať jej náročné štandardy kvality, nákladov a dodacích podmienok.

Vlastná spôsobilosť
  • Jedným z myšlienkových koreňov firmy Toyota je spoliehanie sa na seba samého.
  • Základný dokument firmy hovorí: „Chceme sami rozhodovať o svojom vlastnom osude. Pri jednaní sa spoliehame sami na seba a dôverujeme svojim schopnostiam“.
  • Toyota sa chce učiť spolu s dodávateľmi, ale nikdy neprenáša všetky kľúčové znalosti a zodpovednosť za akúkoľvek kľúčovú oblasť na dodávateľa.
  • Toyota používa k spoločnému učeniu procesy „učenia sa prostredníctvom výkonu praktickej činnosti“, pri ktorom sa tradičné vyučovanie v posluchárňach obmedzujte na minimum.

Minútové učebné stránky (formát PDF) k TPS nájdete zde (minútové - dajú sa prečítať za minútu, učebné - môžeme sa z nich niečo naučiť, stránka - najdôležitejšie myšlienky na jednej A4).

7 Comments:

Anonymní said...

Jsme subdodavatel v automotive a musím konstatovat, že situace je každý rok tvrdší. Automobilky každý rok vytyčují tvrdší cíle - hlavně finanční a kvalitativní, ale že by nám někdo pomáhal je dosáhnout???

Anonymní said...

Tlak na snižování nákladů a zvyšování kvality směrem k dodavatelům bude vždycky. Nejsem přímo z automotive, ale u nás podíl externích nákladů na celkových činí přes 60%, takže je to nezbytné.

My třeba vybraným dodavatelům, se kterými spolupracujeme dlouhodobě, jsme pomáhali s řízením kvality - nejen vysunutými kontrolami, ale i doporučením osvědčených měřích zařízení a zaškolením jejich personálu.

Vyměnit důležitého dodavatele není vůbec lehké ani levné. Loni jsme tak museli u jednoho udělat, protože měl dlouhodobé potíže. Zkoušel jsem to propočítat - náklady na změnu byly přes mio.

Anonymní said...

Je velmi ošidné investovat příliš do svých dodavatelů - právě proto, jak výše uvedl p. Kvasil, je pak mnohem obtížnější a dražší přejít k jinému. Třeba na našem trhu se situace mění co půl roku, takže nějaké pevné svazky jsou velmi ošidné.

Anonymní said...

Co podle jindry plati mozna o dodavatelich, urcite neplati o partnerech. My si hyckame nekolik skol a uz drahna leta se to vyplaci - neutratime ani korunu za inzerci novych pozic:)

Anonymní said...

Hodně spolupracujeme s designéry a architekty, jenže "hýčkat" si tuto chásku není snadné ani levné, jsou hodně přelétaví. Nikdo se nechce nějak dlouhodoběji nebo exkluzivně uvázat - a cpát do toho peníze bez zajištění, že to neskončí u konkurence, se mi moc nechce.

Anonymní said...

Moc velké mazlení s dodavateli osobně nedoporučuji. Ano - podporovat je, ale tím, že tlačíte na jejich ceny+kvalitu+dodací podmínky. Tím se zlepšují, slabší odpadají. Závislost na jediném dodavateli je téměř smrtelná, nám už dvakrát velmi zkomplikovala život. Od té doby si vždy pěstujeme aspoň dva alternativní dodavatele (a podporujeme toho slabšího).

Anonymní said...

Podporovat své dodavatele by bylo hezké. Když jste ale uprostřed logistického řetězce, moc to nejde, když vás nepodporuje váš odběratel.

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services