18. 10. 2007

Boj o granularitu služeb

Integrované BPM&SOA projekty nejsou jen idylou, kdy spojené síly byznys uživatelů a IT valí firmu k šťastným zítřkům. V těchto projektech na sebe také zájmy byznys analytiků a zájmy vývojářů IS pravděpodobně narazí. A hned při návrhu celkové architektury řešení - při volbě granularity budoucích služeb.

Obzvlášť je to patrné při "separaci" služeb ze starších IS. Informatik se při návrhu dá cestou nejmenšího odporu - pokud možno vůbec nezasahovat do kódu existující aplikace, do služby zabalit stávající procedury. Byznys analytik chce, aby služba měla nějaký byznys užitek jako taková - ideálně aby odpovídala definici činnosti (tedy její IS podpoře).

Příklad z praxe. V prastaré aplikaci napsané ještě v Cobolu chtěl IS analytik jako službu definovat Aktualizace adresy zákazníka, bynys analytik požadoval službu Aktualizace profilu zákazníka. Přičemž profil sestával nejen z adresy, ale i z jiných dat o zákazníku, která však byla mimo onen cobolovský systém.

Může tomu ale být i naopak. Pokud je původní systém budován objektově, bude IS analytik nutit procesního specialistu ke službám typu Aktualizace adres - tedy nejen zákazníků, ale i oděratelů atd. Samozřejmě by ideální byznys služba byla Aktualizace profilů volaná ve více procesech vždy s příslušným kontextem. Tu ale sotva navrhne vývojář, který zná především (nebo dokonce jenom, protože udržuje a má dokumentovánu v hlavě) onu cobolovskou aplikaci.

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services