20. 12. 2007

Jak identifikovat znalostní monopol?

Většina z lidí okolo BPM stojí na druhé straně barikády - na pozici firmy jako celku. A boj se znalostními monopoly je jejich druhým chlebem. Protože bez sdíleného poznání nelze ani namapovat procesy, natož je zlepšovat.

Mnoho analytiků považuje za základní symptom znalostního monopolu mlžení. Podle mé zkušenosti je mlžení častěji projevem neznalosti než znalostního monopolu. Neschopnost něco jednoduše a srozumitelně popsat je totiž v našich krajích hojná, protože se neučí - sám jsem pár škol mlžením absolvoval.

Ani arogance nebývá spolehlivým příznakem monopolu. Kromě osobního ustrojení je většinou výsledkem pocitu ohrožení.

Ba ani fronta prosebníků před kanceláří dotyčného a stohy nevyřízených žádostí o expertní vyjádření nemusí být oním poznávacím znamením. Toho se dotyčný mohl dopracovat cíleným ořezáváním kompetencí ostatních a otravným trváním na svých právech nepostradatelného.

Skutečný znalostní monopol je ten, kdy na jednom člověku závisí běh skutečného procesu, ne pouze toho aktuálně deformovaného. Když nepostradatelného vyhodíte, absolutně nic se nestane. Když vyhodíte opravdového znalostního monopolistu, proces se zhroutí.

Jedinečný držitel jedinečné a potřebné znalosti je většinou dost nenápadný. Miluje roli šedé eminence a ochotně svému šéfu slouží, dokud ho nenaštve. Příliš zvídavého obratem ruky zlikviduje a vypěstuje si nového, závislejšího.

A poznávací znamení? Nic po sobě nedokumentuje, což také není markanta pouze monopolisty. U něj je ale přítomná vždy - on totiž nedokumentuje ani tehdy, když by mu to ušetřilo práci. Tedy kdy druhé dvě skupiny nedokumentujících - bordeláři a lenoši - již neodolají.

Úplně spolehlivá metoda, jak znalostního monopolistu identifikovat, je drsná a v praxi se dá použít jen za určitých podmínek. Jde o kolečko.

2 Comments:

Anonymní said...

Musím se přiznat, že na Vaše blogy každý večer netrpělivě čekám. Nejen že jsou o něčem, ale píšete i čtivě. Vaše úvahy o "monopolistech" jsou vynikající a v praxi výborně použitelné. Zatím jsem měl spadeno spíš na ty, co kupí žádosti na stole. A zatím bychom se měli bát spíš "šedých myší". Dobrý postřeh!

Anonymní said...

Taky mám jednu metodu, jak na ně. Najdu si v procesu nějaké složitější rozhodování a příslušným lidem položím klíčovou otázku. Pokud umí zodpovědět jen jeden, je to ON.

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services