14. 1. 2008

V čem vytvořit jednoduchou procesní mapu

Pořídit si funkční BPMS přijde na hodně set tisíc. Modelovat se samozřejmě dá i v PowerPointu, ve Visiu ba dokonce lze vytvářet modely i v Excelu (to je oblíbený nástroj zejména pro malování organigramů). Má to dva základní nedostatky - v těchto kancelářských programech nemáte k dispozici metodu, čili musíte si ji sami vytvořit. Za druhé - modely jsou ukládány v dokumentech, nikoliv strukturovaně v databázi. Takže nemůžete jednou objekt definovat a pak ho mnohonásobně používat ve všech jeho výskytech a vztazích (toto neplatí úplně o Visiu, to má specializované nadstavby).

Modelovat - a často mnohem víc - můžete ovšem taky úplně zadarmo. Přesněji - bez nákladů na pořízení software. Dnes je k dispozici na trhu kolem 20 takovýchto nástrojů, většinou v licenci OpenSource nebo podobné. Tenhle týden se na 4 z nich, které považuji za nejlepší, podívám blíž. Půjde o Savvion Process Modeler, Tibco Business Studio, ActiveModeler Avantage a Intalio Designer.

5 Comments:

Anonymní said...

To co tu píšete, je pro mě úplně nová informace. Jsem na to hodně zvědavý.

Anonymní said...

Zatím "modelujeme" procesy v powerpointu. Uvidím, zda nějaký ten opensource modeler nebude lepší.

Anonymní said...

sehnal jsem na Internetu modeler od BizAgi a jsem s ním spokojený. Zajímal by mne názor zkušeného odborníka na tento SW.

Jarda

Václav Kalenda said...

Nevím, zda se mohu považovat za "zkušeného odborníka", ale zkusím odpovědět. BizAgi jsem zkoušel ještě ve verzi 0.6.5, která byla otřesná, protože mj. nestabilní. Na Vaše upozornění jsem si stáhl verzi 1.0, která už podporuje plně notaci BPMN 1.1 a to už je jiný kafe. Oceňuji velmi pěknou práci se subprocesy, způsob malování (tvorbu konektorů a následných objektů), plný import/export ve formátu XPDL a přednastavený export sestav do doc/pdf. Co považuji za slabá místa - chybějící skutečnou simulaci, uzavřenost kódu (není možné si udělat žádná další rozhraní nebo I/O) a tedy riziko "uzamknutí" v produktu, chybějící návaznost na BPMS (nulová podpora BR).

Celkově - výborné malovátko, zřejmě jedno z nejlepších a nejsnadněji zvládnutelných. Ještě si s ním pohraju:)

Václav Kalenda said...

Ještě doplním, co mě štve - nemožnost změnit dodatečně aktivitu na subproces.

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services