6. 6. 2008

TPS - shrnutí diskuze (Z9 - Vedoucí osobnosti)

Pekný nedeľný večer priatelia,
ďakujem vám za vaše komentáre k zásade 9. Myslím, že za všetkých to veľmi pekne zhrnul kiwi: "Z9 není určena k posuzování našich šéfů, pokud ještě někoho nad sebou máme, ale k posuzování sebe sama."

Cieľ: výchova lídrov
Zameranie: na ľudí, ktorí dôkladne rozumejú práci, vyznávajú podnikovú filozofiu a učia ju druhých


Vedúce osobnosti Toyoty stopercentne rozumejú práci, žijú filozofiou firmy a učia ju druhých. Sú to tvorcovia učiacej sa organizácie.

Majú tieto vlastnosti:
  • Sústreďujú sa na dlhodobý zámer Toyoty, prispievať spoločnosti pridanou hodnotou.
  • Vynakladajú trvalé úsilie na dlhodobú podporu kultúry, ktorá vytvára priaznivé prostredie pre organizačné učenie.
  • Nikdy sa neodchyľujú od podstatných zásad a hodnôt firmy Toyota, žijú podľa nich a poskytujú všetkým dookola vzor a príklad takého života.
  • Neriadia iba technológie alebo plnenie úloh, ale presadzujú kultúru.
  • Vyznačujú sa kombináciou hlbokého porozumenia vykonávanej práce a schopnosťou rozvíjať a viesť ľudí a radiť im.
  • Prepracovali si svoju cestu tým, že sa venovali konkrétnej prevádzkovej činnosti a neprestávali prichádzať na gemba - konkrétne miesto, na ktorom sa vykonáva skutočná práca pridávajúca hodnotu.
  • Sú uznávaní pre svoje technické znalosti a zároveň ich ľudia nasledujú pre ich vodcovské schopnosti. Iba zriedkakedy vydávajú príkazy.
  • Často vedú a usmerňujú podriadených prostredníctvom kladenia otázok, ktoré sa týkajú situácie a stratégie správania jednotlivého pracovníka. Neodpovedajú si na tieto otázky sami, pretože odpoveď už napríklad poznajú.
  • Vnímajú problémy ako príležitosti k výcviku a koučovaniu svojich ľudí.
V Toyote hovoria: „Najprv robíme ľudí, a až potom autá.“ Skutočná náročná úloha vedúcej osobnosti spočíva v tom, že musí mať dlhodobú víziu toho, čo je treba robiť, musí vedieť ako to urobiť, a musí byť schopná rozvíjať ľudí tak, aby rozumeli svojej práci a dokázali ju vykonať na vynikajúcej úrovni.

Prínos tejto oddanosti má omnoho zásadnejší a dlhodobejší vplyv na konkurencieschopnosť firmy a jej životaschopnosť, ako riešenie okamžitých finančných problémov, alebo zaistenie krátkodobých riešení.

Firma, ktorá vychováva svoje vlastné vedúce osobnosti a kde najvyššou úlohou vedenia je budovanie „učiacej sa organizácie“, vytvára predpoklady skutočného dlhodobého úspechu.

Ako sa správajú vedúce osobnosti v Toyote k svojim ľuďom, ako ich rozvíjajú a podnecujú, sa dozvieme v utorok 10.06.2008.

Pekný začiatok týždňa vám praje
Marta Krajčíová

0 Comments:

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services