Správajte sa ohľaduplne k svojim ľuďom a tímom, rozvíjajte ich a podnecujte ich.
Zásada 10
- Vytvárajte silnú, stabilnú kultúru širokého zdieľania firemných hodnôt a základných presvedčení, podľa ktorých sa budú ľudia vo firme dlhodobo riadiť a budú podľa nich žiť.
- Vycvičte výnimočných jedincov a tímy, aby pracovali v duchu filozofie firmy a aby dosahovali výnimočné výsledky. Neustále venujte mimoriadne úsilie upevňovaniu kultúry.
- Využívajte medzifunkčné tímy k zvyšovaniu kvality a produktivity a zlepšujte tok na základe riešenia ťažkých technických problémov. Posilňovanie právomoci sa prejavuje až vtedy, keď ľudia používajú nástroje firmy k ich zlepšovaniu.
- Trvalé úsilie venujte učeniu ľudí tomu, ako spolupracovať ako tímy, ktoré sa usilujú o dosiahnutie spoločných cieľov. Tímovej práci sa treba učiť.
Tímová práca
Američania si myslia, že tímová práca je otázkou toho, že ja budem mať rád vás a vy budete mať rád mňa. Vzájomný ohľad a dôvera znamenajú, že mám dôveru v to, že budete robiť svoju prácu tak, že budeme úspešní ako firma, a že si toho vážim. Neznamená to, že jeden druhého milujeme. * Sam Heltman
Nesnažte sa implementovať štruktúru pracovných tímov, pokiaľ nevynaložíte dostatočné úsilie na zavedenie systému a kultúry, ktorý ju bude podporovať.
Pracovná skupina - tím
- Pracovná skupina je tvorená pracovníkmi skupiny: 4-8 ľuďmi.
- Podpornú a koordinačnú rolu v skupine zastáva vedúci tímu, ktorým je robotník platený časovou mzdou. Ten ale nevykonáva manuálnu prácu, iba v prípade neprítomnosti niektorého robotníka.
- Tri až štyri skupiny sú podriadené supervízorovi prvej línie - skupinovému vedúcemu, čo je funkcia odmeňovaná mesačným platom.
- Tieto dve roly majú ústredný význam pre riešenie problémov a pre implementáciu neustáleho zlepšovania.
Prácu pridávajúcu hodnotu vykonávajú jednotlivci, ktorí nevysedávajú na poradách, lebo potom by nemal kto robiť konkrétnu prácu.
- Záleží na schopnostiach a vlastnostiach jednotlivca.
- Tímy koordinujú prácu, motivujú a učia sa jeden od druhého.
- Toyota vytvára pracovné tímy, ktoré okrem toho, že ako skupiny zamerané na riešenie problémov vnášajú zlepšenia do pracovných procesov, tiež každodenne podávajú skvelý zladený pracovný výkon.
- Vybudovanie dobrého tímu trvá aj 3-4 roky.
- Budovanie tímu vyžaduje kombináciu direktívneho prístupu aj sociálnej podpory.
TPS je systém „ohľaduplný k ľuďom“. Nie je to otázka zahŕňania ľudí dobrotami, ale ide o podnecovanie ľudí k lepšiemu výkonu a zároveň o ohľad voči nim.
Hierarchia
- Ohniskom riešenia problémov sú pracovné skupiny prevádzových zamestnancov - robotníkov, ktorí najlepšie poznajú skutočnú prácu a skutočné problémy.
- Pretože oni sú tí, ktorí prinášajú hodnotu zákazníkom, tvoria členovia tímu vrchol hierarchie.
- Zbytok hierarchie existuje preto, aby im poskytoval podporu. Hierarchia je zložitá, na prvý pohľad neefektívna.
- Riadenie je založené na prístupe zdola nahor a v posilňovaní právomocí zamestnancov.
- Členovia tímu vykonávajú manuálnu prácu v súlade s normami a sú zodpovední za riešenie problémov a neustále zlepšovanie.
- Prvoradá úloha vedúceho tímu je udržiavať hladký chod linky a vyrábať kvalitné diely.
- Skupinový vedúci sú autori významných zlepšení procesov a zavádzania nových výrobkov, alebo procesov. Pravidelne zaisťuje výuku a výcvik. V prípade potreby je schopný zapojiť sa do práce.
- Takého vedúceho pracovníka, ktorý by sa štítil manuálnej práce, v Toyote nenájdete.
- Noví zamestnanci pri nástupe majú hneď mentora. Nikto nebýva bez pomoci, aby na všetko musel prichádzať na vlastnú päsť sám. Pri práci dostanete náročnú úlohu a bude na vás, aby ste sa s ňou popasovali, pokiaľ nepožiadate o pomoc.
Motivácia
Toyota používa tieto prístupy k motivácii:
Teória vnútornej motivácie
- Maslowova hierarchia potrieb
- Herzbergova teória obohacovania práce
Teórie vonkajšej motivácie
- Taylorovo vedecké riadenie
- Modifikácia správania
- Stanovovanie cieľov
Výcvik výnimočných ľudí a vytváranie pracovných skupín, musí byť základom vášho manažérskeho prístupu, ktorý integruje vaše sociálne systémy s vašim technickým systémom.
Zdá sa, že neexistuje nič, čo by malo väčšiu motivačnú silu, ako náročné ciele, priebežné meranie dosiahnutého pokroku, získavanie spätnej väzby o ňom a príležitostné odmeny.
Minútové učebné stránky (formát PDF) k TPS nájdete zde (minútové - dajú sa prečítať za minútu, učebné - môžeme sa z nich niečo naučiť, stránka - najdôležitejšie myšlienky na jednej A4).
Príklad: Popis FM
6 Comments:
Naše struktura je podobná, jen si nemůžeme dovolit 1 vedoucího skupiny = místra na 4 až 8 lidí. U nás připadá cca 15 až 20, čili je spíš na úrovni prvoliniového supervizora a roli vedoucích týmů vykonávají přední dělníci, kteří musí především normálně fyzicky pracovat.
Řízení "odspodu" tj. tlak na manažery, aby si uvědomili, že svým týmům "slouží", zkoušíme podporovat i motivací - týmy přímo "odměňují" svého vedoucího. To hodně změnilo navyklý přístup rozkazování na servis.
To je hodně odvážný postup. Jak to funguje?
Zatím máme tuto formu motivace nasazenou u vývojových týmů. Tým jako celekm dostává společnou prémii a z té jsou na základě konsensu týmu rozděleny odměny mezi členy týmu a současně i placen vedoucí týmu. Docela se to osvědčilo - týmy touto formou dávají velmi rychle zpětnou vazbu svému šéfovi, zda se o ně stará dostatečně nebo ne.
Obdivuji, že je Toyota schopna ve výrobě "uživit" takto malé týmy resp. takovou režii okolo nich. Nám vychází jako nejmenší jednotky, které jsou schopny uživit non-D tak kolem 12 až 15 lidí. Hlavní rozdíl však vidím v tom, co tito "skupináři" dělají - v Toyotě se starají o to, aby práce v týmu klapala, u nás se bohužel tak z 90% starají o to, aby prolezly zakázky, čili napravují mizerné plánování výroby.
Pekný večer všetkým,
pre komnena: veľmi pekne ste vystihli podstatu témy - obrátenú hierarchiu tímovej práce - tímy hore, vedenie smerom nadol. Obdivujem Vašu firmu, ktorá používa riadenie „odspodu“ v prepojení na motiváciu vedúcich. Všimnite si prosím, že pri zavádzaní tímovej práce používa Toyota aj direktívny štýl riadenia.
Jim Collins v knihe Z dobrého skvelé hovorí: Nemíňajte veľa energie na motivovanie a usmerňovanie ľudí. Hybná sila, s ktorou sa zotrvačník točí, ja nákazlivá. Podpora zo strany ľudí vychádza z výsledkov a hybnej sily, nie naopak. Zdá sa, že v Toyote platí to isté. Dôležité sú náročné ciele, sledovanie pokroku, spätná väzba a príležitostné odmeny (na poslednom mieste).
Dnes mám iba 3 otázky :-):
- Máte stanovené ciele na úrovni tímov ?
- Aký systém motivácie tímov používate ?
- Ako meriate u tímov dosiahnutý progres ?
Ďakujem pekne za vaše odpovede a teším sa na zajtrajšie stretnutie s vami.
Pozdrav z BA vám posiela
Marta Krajčíová
Post a Comment